Persbericht resultaten Huidkankerdag 2 juni 2018

Ruim 500 verdachte plekken ontdekt op nationale Huidkankerdag
Noodzaak van verstandig omgaan met de zon opnieuw aangetoond
Utrecht, 5 juni 2018 – Tijdens de Huidkankerdag van afgelopen weekend werden bij 514 van de ruim 3500 deelnemers verdachte plekken gezien. Bij meer dan 200 mensen werd een zeer hoge verdenking op huidkanker geconstateerd, waarbij in 28 gevallen mogelijk sprake was van een melanoom, de kwaadaardigste variant van huidkanker. Deelnemers met verdachte plekken hebben het advies gekregen om zich nader te laten onderzoeken.
Behalve de verdenkingen op huidkanker, is bij enkele honderden mensen geconstateerd dat de huid is beschadigd door zon. Mensen die regelmatig verbranden in de zon, veel moedervlekken hebben of mensen die geregeld een zonnebank bezoeken, lopen een verhoogd risico op het krijgen van huidkanker. Dat geldt ook voor roodharigen of mensen met een buitenberoep. Colette van Hees, voorzitter van de dermatologenvereniging NVDV: “We moeten genieten van de zon, maar wel bewust mee omgaan en zorgen dat we niet verbranden. Voor risicogroepen is een regelmatige controle van de eigen huid daarom belangrijk. De resultaten van de Huidkankerdag maken dit opnieuw duidelijk.”
Bijna 180 dermatologen van ruim 80 klinieken uit het hele land deden mee aan de Huidkankerdag die voor de zesde keer werd gehouden.